Kanal tedavisi

Kanal tedavisi yapılan dişinizin kök ucunda sinir bağlantılarının koptuğu bölgede hafif bir ödem ve yara alanı oluşur. Bu sebeple ilk hafta dişinizin üzerine bastıkça ağrı olması normaldir. 1 hafta içerisinde bu ağrı gittikçe azalacak ve geçecektir.

Kanal tedavisi bazı durumlarda 2-3 seans sürebilmekte,  ara seanslarda 1 saatte sertleşen geçici dolgu yapılmaktadır.

Kanal tedavisi sonrası dikkat edilmesi gerekenler

Anestezi etkisindeyken beslenmeyin:

Kanal tedavisi sırasında genelde lokal anestezi (uyuşturma) yapılmaktadır. Uyuşukluk geçene kadar farkında olmadan dil, dudak, yanak gibi yumuşak dokuların ısırılıp zarar verilebileceği ihtimalinden dolayı yemek yenmemelidir. Yine yumuşak dokulara zarar verebilecek derecede aşırı soğuk-sıcak içereceklerden kaçınılmalıdır.

İyileşene kadar çenenizin diğer kısmını kullanın:

Kanal tedavisi sonrasında ağrı geçene kadar  yemek yerken  çenenizin diğer kısmını kullanın.

Geçici dolgu yapıldıysa kalıcı dolgu yapılana kadar yine çenenizin diğer bölümünü kullanın. Geçici dolgular sertleştiklerinde bile kolay aşınabilen, kırılabilen ve düşebilen maddelerdir. Bu maddeler kendileri kırılırken etrafındaki diş dokusu çok incelmişse dişi de kırabilmektedirler.

Hiç bir zaman çok sert gıda ve nesneler için dişinizi kullanmayın

Kanal tedavisi yapılmış dişinizle asla fındık ya da Antep fıstığının açılmamış kabuğunu kırmak, patlamamış mısır tanesini kırmak, herhangi bir şişe kapağını açmaya çalışmak vb.  sıra dışı kuvvetler uygulamayın. Bu tarz sıra dışı kuvvetler sağlıklı bir dişi kırabildiğinden daha kolay bir şekilde kanal tedavili dişinizin kırılabileceğini unutmayınız.

Geçici dolgu sonrası tedaviyi aksatmayın

Geçici dolgu yapılmış ve ağrınız bütünüyle geçmişse asla tedaviyi aksatmayınız. Ağrısı geçtiği için tedavisi yarım bırakılmış bir çok diş hastanın ihmali nedeniyle birkaç ay sonra çekilmek zorunda kalınmaktadır. Ağrının geçmiş olması hiç bir zaman tedavinin tamamlandığını göstermez. Kanal tedavisi tamamlansa bile üzerine kalıcı dolgu yapılmayan bir dişin bir kaç ay sonra çok daha büyük bir sorun yaşatabileceğini ve kaybedilebileceğini unutmayınız.

Kanal tedavisi sonrası yaşanabilecek sorunlar

Tedavi sonrası ağrı ve şişlik:

Bir haftalık dönemde ağrı kesici(analjezik)  ve antienflamatuar (ödem çözücü) özelliği olan bir ilaç kullanmanız sizi rahatlatacak ve sorunun daha çabuk ortadan kalkmasını sağlayacaktır. Baş ağrısı için daha önceden kullanmış olduğunuz bir çok ilaç bu bahsettiğimiz duruma girer.  örnek olarak Majezik, Apranax, Aprol, Cataflam, Dolorex, Surgam, Artril vb. .   Hangi ilacı alacak olursanız olun kullanım şekli, yan etkileri ,uygunluğu ile ilgili olarak hekiminize danışmanız ve onay almanız gerekmektedir. Örneğin ağrı kesici özelliği olan fakat antienflamatuar etkisi olmayan Parol (parasetamol), Minoset  vb. ağrı kesici grubu bu durumlarda çok etkili değildir.

Ağrının geçmemesi ve şişlik

Bazı durumlarda kanal tedavisine başlanan dişinizin kök ucunda iltihabi kitleler olabilir. Bu iltihabi kitle orada kronik şekilde duruyor ve size hiçbir rahatsızlık vermiyor olabilir. Fakat kanal tedavisine başlayıp oraya çeşitli antiseptik maddeler uygulandığında orada kronik şekilde duran(uyuyan) iltihap kitlesi akutlaştırmış yani uyandırılmış olabilir. Bu tarz durumlarda yüzünüzde veya dişin olduğu bölgede şişlik , ağrı gibi durumlar oluşur. Hekiminizin tavsiye ettiği ilaçları kullanmalı, ağrı geçmiyorsa hekiminize başvurmalısınız.

Ağrı ve yaygın şişlikle beraber ateş ve halsizlik görülmesi

Eğer bahsettiğimiz şişlik çok geniş bölgeye yayılıyor ve aynı zamanda ateş, halsizlik gibi durumlar görülüyorsa kliniği ya da doğrudan hekiminizi arayarak hekiminizin yönlendirmesini takip etmelisiniz. Böyle ilerlemiş durumlarda hekiminizin tavsiyesi doğrultusunda antibiyotiğe başlamanız gerekecek ve aynı zamanda hekiminiz oradaki iltihabın dışarı çıkarılabilmesi için sizi sık sık pansumana çağıracaktır.

Dolguda yükseklik hissedilmesi

Uyuşukluk geçtikten sonra geçici ya da kalıcı dolgunuzda yükseklik hissediyorsanız mutlaka hekiminize başvurunuz.

Geçici dolgunun önemli ölçüde aşınması

Geçici dolgunuz biraz aşınmış olmasına rağmen hala dişin tabanında bulunuyor ve dişin kanallarını kapatabiliyorsa sorun yoktur. Ancak bütününe yakını aşınıp gitmişse ve dişinizin kanallarına bir şeyler giriyorsa o bölgeye küçük bir pamuk koyup hemen hekiminize başvurunuz.  Dişin bütünüyle açık kaldığı bu tarz durumların çok uzaması sonucunda dişinizin çekilmek zorunda kalabileceğini unutmayın.

Kanal tedavili dişlere kaplama ya da inlay/onlay dolgu yapılması

Kanal tedavisi yapılan dişler belirli oranlarda esnekliklerini yitirerek kırılganlaşabilirler. Eğer kalan diş dokusu çok incelmişse ve ilerleyen yıllarda kalan dişinizin kırılma ihtimali fazlaysa;  hekiminiz kalıcı dolgunun hemen ardından kaplama yapılmasını tavsiye edebilir. Bazen normal dolgu yerine ölçü alınarak laboratuvar ortamında yapılıp oraya yapıştırılan özel dolgular(inley-onley adı verilir) gerekmektedir. Bu tip ekstra tedaviler size ekstra maliyet çıkarsa da uzun yıllar kanal tedavisi yapılmış dişinizin ağızda kalmasını sağlar.

Tedavinin başarısız olması

Kanal tedavisi oldukça uğraş gerektiren bir tedavi şekli olup hekiminizin size ve dişinize verdiği önemin göstergesidir. Dişinizi çekip yerine  köprü ya da implant yapılması çok daha kolay işlemlerdir. Kanal tedavisi başarılı yapılmış bir dişin ömür boyu ağızda kalması hedeflenmektedir. Fakat bazen dişin köklerinin aşırı derecede eğri olması, temizlenmesi imkansız yan kanalların olması, hiçbir antiseptik maddeye cevap vermeyen bazı bakteri türlerinin varlığı, kök ucunda oluşmuş çok büyük iltihabi kitleler ya da kanal tedavisi yapılan dişte dolgu ve kaplama yapılabilecek kadar diş dokusunun kalmadığı durumlarda maalesef tedavi başarısız olabilmektedir.